Suura 32, "Palvominen", ajoittuu Mekan keskimmäiselle kaudelle ja toistaa monia tuttuja päähänpinttymiä, joista olemme lukeneet muista Koraanin luvuista. Maududi sanoo, että "suuran pääteema on poistaa kaikki epäilykset Tauhidista [Allahin absoluuttisesta ykseydestä], Toispuoleisesta ja Profetiasta, ja kutsua kaikki kansa kuulemaan nämä kolme totuutta."
Tätä kirjoitussarjaa, varsinkin viimeisimpiä kirjoituksia, tarkkaavaisesti seurannut lukija lienee huomannut, että nämä teemat - epäilysten poistaminen Allahin ykseyttä kohtaan, Tuomiopäivä ja Muhammedin asema profeettana - ovat hyvin monien Koraanin lukujen aiheena ja niinpä suura 32 on ikään kuin yhteenveto ja kertaus tähän asti luetuista asioista. Kertaus on tottakai pedagoginen työkalu, ja erityisesti suullisessa perimätiedossa. Jos kaikki toisto poistettaisiin Koraanista, se olisi paljon lyhyempi.
Niinpä saamme jälleen kuulla kuinka Koraani on kaiken epäilyksen yläpuolella eikä Muhammed ole itse sepittänyt sitä (jakeet 1-2); ja kuinka Allah loi kaiken kuudessa päivässä eikä Tuomiopäivänä ole muuta auttajaa tai suojelijaa kuin hän (jae 4); ja että Allah tietää kaiken (jae 6); ja ihmiset on luotu savesta (jae 7); ja että uskottomat kieltävät kuolleiden ylösnousemisen (jae 10); ja kuinka Allah pilkkaa uskottomia Tuomiopäivänä ja viskaa heidät helvettiin käskien heitä "maistamaan seurauksia" pahoista teoistaan (jakeet 14,20); ja miten uskovaiset rukoilevat ja antavat almuja (jae 15-16) ja saavat siitä palkinnon (jae 17). (Sivumennen sanoen, kun muslimit kuulevat jakeen 15 viittauksen kumartamiseen ["lankeavat maahan kunnioittaen"], samoin kuin muiden kumartamiseen viittaavien Koraanin jakeiden yhteydessä, heidän tulee silloin kumartaa; jotkut Koraanin painokset merkitsevät kumartumisen jakeet marginaaliin, jotta lukijat voivat ajoissa valmistautua.)
Varhainen muslimi Mu'adh bin Jabal kysyi kerran tästä kaikesta Muhammedilta: "Oi Allahin profeetta, mitä minun tulee tehdä päästäkseni Paratiisiin ja välttääkseni Helvetin?"
Muhammed vastasi: "Olet kysynyt suurenmoista asiaa ja vastaus on helppo sille, jolle Allah on antanut ymmärryksen. Palvele Allahia äläkä aseta ketään Hänen rinnalleen, suorita säännölliset rukokset, maksa Zakah, paastoa Ramadanin aikana ja tee pyhiinvaellusmatka Taloon." Sitten hän kysyi Mu'adhilta: "Kerronko vielä kaikkein suurimmasta asiasta ja sen pilareista ja huipusta?" Mu'adh vastasi myöntävästi ja Muhammed sanoi:"Suurin kaikista asioista on islam, sen pilarit ovat rukoukset ja sen huippu on jihad Allahin puolesta." Hän sanoi vielä Mu'adhille, että tässä kaikessa on tärkeää pitää kielensä kurissa.
Uskottomat eivät ole uskovaisten veroisia (jae 18) - sillä uskovaiset ovat "paras seurakunta" (3:110), kun taas vääräuskoiset ovat "ihmisistä kurjimpia" (98:6).
Jakeessa 7 sanotaan, että Allah on luonut kaiken parhaimmalla tavalla. Tämän voisi ajatella olevan ristiriidassa sen kanssa, että Allah loi monia jinnejä ja ihmisiä helvettiä varten (7:179 ja tämän suuran jae 13). Imam Malik sanoo kuitenkin sen vain tarkoittavan, että "hän loi kaiken hyvin ja taitavasti", ei suinkaan, että kaikki luodut olisivat itsessään hyviä. Jakeessa 13 vahvistetaan, että Allah olisi johdattanut kaikki ihmiset totuuteen, jos vain olisi tahtonut - osoittaen jälleen, että Allah on eri mieltä Raamatun Jumalan kanssa, joka "tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden" (1. kirje Timoteukselle, 2:4).
Uskottomia rangaistaan sekä tässä että tulevassa elämässä (jae 21). Tällä on seuraamuksia islamin poliittiseen ajatteluun - koska dhimmien, tarkoittaen Kirjan kansoja (lähinnä juutalaisia ja kristittyjä), tulee islamilaisessa valtiossa "tunnustaa alistuvansa" (9:29), on islamilaisen valtion velvollisuus varmistaa näin tapahtuvan, jotta he saisivat maistaa rangaistusta epäuskostaan ei vain tulevassa vaan myös tässä elämässä. Ibn Abbas ja monet muut selittävät jakeen 21 merkityksen näin: "Ennen tulevaa oleva rangaistus tarkoittaa tämän maailman tauteja ja vaivoja ja nämä ovat Allahin koetuksia palvelijoilleen, jotta he palaisivat Hänen luokseen." Islamilaisen valtion velvollisuutena on panna nämä koetukset täytäntöön tekemällä dhimmeistä toisen luokan kansalaisia ja syrjimällä heitä, jotta he katuisivat ja kääntyisivät islamiin. Sillä ei ole pahempaa synnintekijää kuin se, joka jättää Allahin merkit huomiotta (jae 22) - kuten olemme aiemmin nähneet, Koraanin jakeet ovat Allahin merkkejä.
Seuraavaksi lisää tuttuja teemoja: Allah muistuttaa, että hän antoi kirjan Moosekselle (jae 23) - meidät kuitenkin säästetään tällä kertaa Mooseksen koko tarinan tai sen jonkin tärkeän osan toistamiselta. Joka tapauksessa, kuten aikaisemmissa Mooseksen uran tapahtumien kuvauksissa (joita riittää) on kerrottu, Maududi sanoo pääasian tässä jälleen olevan Muhammed:"Sitten on sanottu:'Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun Jumala on lähettänyt Kirjan alas. Tätä ennen Kirja on lähetetty myös Moosekselle, kuten tiedätte. Tässä ei ole mitään outoa tai ihmettelemisen aihetta. Voitte olla varmat siitä, että tämä Kirja on tullut Jumalalta, ja huomatkaa, että se mikä tapahtui Mooseksen aikana, tapahtuu jälleen. Johtajuus annetaan vain niille, jotka ottavat tämän Pyhän Kirjan vastaan. He jotka sen hylkäävät ovat tuomitut epäonnistumaan."
Tafsir al-Jalalayn ja muut tulkitsevat jakeen 23 viittaavan Muhammedin Yömatkaan Paratiisiin, jolloin hän tapasi Mooseksen ja kaikki profeetat. Allah määräsi Israelin lapsille johtajia (jae 24) ja heidän välillään olleet kiistansa ratkaistaan Tuomiopäivänä (jae 25). Eivätkö he ole ottaneet opikseen kaikista niistä kansoista, jotka Allah on hävittänyt (jae 26)? Eivätkö he ole panneet merkille luonnon ihmeitä (jae 27)? Kuitenkin he pilkkaavat kysyen milloin Tuomiopäivä tulee (jae 28). Allah käskee Muhammedin kertoa heille, että Tuomiopäivänä on myöhäistä kääntyä islamiin (jae 29).
Blogging the Qur’an: Sura 32, “The Prostration”
Palvomisen suura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti