Enkelit on näköjään järjestetty rivistöihin, jotta kapinalliset demonit eivät voisi kuunnella salaa Ylimmän Neuvoston puheita (jakeet 7-8) - Ibn Kathirin mukaan tämä tarkoittaa, että "he eivät voi saavuttaa ylempää joukkoa, joka viittaa taivaisiin ja niiden enkeleihin, kun he puhelevat Allahin ilmoituksesta, hänen säädöksistään ja laeistaan." Jotkut paholaiset onnistuvat kuitenkin kuulemaan osan Allahin ilmoituksesta (jae 10); Ibn Abbas selittää: "kun he kuulivat ilmestyksen, he tulivat maan päälle ja lisäsivät jokaiseen sanaan yhdeksän omaansa." Tämä lienee kosminen muunnelma juutalaisten (5:13) ja kristittyjen (5:14) kirjoitusten vääristelystä.
Jakeissa 12-39 Allah palaa jälleen pilkkaamaan uskottomia siitä, etteivät he usko Muhammedin sanomaa, jonka he hylkäävät sanoen sen olevan "ilmeistä noituutta" (jae 15) ja vähättelevät lähettilästä itseään "mielipuolena runoilijana" (jae 36). He eivät vieläkään usko kuolleiden ylösnousemukseen (jakeet 16-17). He syyttävät toisia siitä, että he ovat johtaneet heidät harhaan, kun huomaat Allahin sanoman olleen totuus (jakeet 28-32). Sillä Muhammedin sanoma on totta ja vahvistaa aikaisempien profeettojen sanoman (jae 37) - kuten olemme aikaisemmin nähneet, tästä ideasta seuraa, että kaikki Koraanissa mainitut profeetat, mukaan lukien raamatulliset hahmot kuten Aabraham, Mooses, Jeesus, jne., opettivat islamia - mutta heidän korruptoituneet seuraajansa väärensivät sanoman.
Jakeissa 40-49 Allah palaa Paratiisin onnellisiin sieluihin. He juovat "raikkainta lähdevettä" (jae 45), joka Tafsir al-Jalalayinin mukaan on "viiniä, joka virtaa kuin joki valkoisena, valkoisempana kuin maito, herkullisena nauttijalleen, päinvastoin kuin tämän maailman viini, joka on pahaa juotavaksi." Ibn Kathir lisää, että "Zaid bin Aslam sanoi, että 'Valkoisena virtaava viini' tarkoittaa kirkasta, hohtavaa väriä, toisin kuin maallinen viini, jonka väri on luotaantyöntävän punaista, mustaa, keltaista ja sameaa, ja jolla on muita vastenmielisiä ominaisuuksia jokaiselle puhdasmieliselle." Tämä viini ei edes juovuta (jae 47). Heidän luonaan on myös siveitä, kauniita naisia (jae 48), kuin "hellästi varjeltavia linnun munia" (jae 49) - se tarkoittaa Tafsir al-Jalalayinin mukaan: "he ovat kuin valkoisia piilotettuja strutsin munia, jotka on suojattu höyhenillä tomulta, kalpean valkoinen iho, joka on naisten ihon väreistä kaunein." Nämä ovat kuuluisia Paratiisin neitsyitä, joiden vuoksi muslimit ovat taistelleet uskottomia vastaan ja etsineet kuolemaa kautta historian tietäen, että ne, jotka "surmaavat" ja joita "surmataan" Allahin tiellä, pääsevät varmasti Paratiisiin (Koraani 9:111).
Jakeissa 50-59 eräs siunatuista kertoo toiselle Paratiisin asukkaalle ystävästään, joka pilkkasi islamia (jakeet 51-53). Hän näkee sitten vanhan ystävänsä helvetin tulessa ja moittii tätä siitä, että tämä oli vähällä saattaa hänetkin helvettiin (jakeet 54-59). Jakeet 60-73 käsittelevät tuomittujen kidutusta. Helvetin keskeltä he löytävät zaqqum-puun, jonka hedelmät ovat kuin käärmeiden päitä (jae 65) ja heille juotetaan kiehuvaa vettä (jae 67). Allah lähetti lähettiläitä ihmisille, jotka lopulta joutuivat kadotukseen (jae 72), mutta he eivät uskoneet (jae 73).
Sitten Allah kertoo uskovaisista palvelijoistaan: Nooasta (75-82), Aabrahamista (83-111), Iisakista (112-113), Mooseksesta ja Aaronista (114-122), Eliaksesta (123-132), Lootista (133-138) ja Joonasta (139-148).
Aabraham saa unessa käskyn surmata poikansa (jae 102), mutta Allah pysäyttää hänet viime hetkellä (jakeet 104-105); Se oli koetus (jae 106). Pojan nimeä ei mainita Koraanissa, mutta Iisak syntyy myöhemmin (jae 112), mikä antaa olettaa, että kysessä on Ismael. Ibn Kathir selittää tätä näkemystä, johon käytännössä kaikki islamin oppineet yhtyvät: uhrattava poika oli Ismael ja juutalaiset sekä kristityt ovat väärentäneet kirjoituksensa väittäen, että hän oli Iisak:
"Heidän kirjansa mukaan Allah määräsi Ibrahimin uhraamaan ainoan poikansa, tai toisen kohdan mukaan esikoispoikansa. Mutta he ovat pistäneet siihen valheellisesti nimen Ishaq [Iisak]. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä se on vastoin sitä, mitä heidän oma Kirjansa sanoo. He laittoivat siihen nimen Ishaq, koska hän on heidän esi-isänsä, mutta Isma'il on arabien esi-isä. He olivat kateellisia heille, ja niin he lisäsivät omiaan ja muuttivat "ainoan pojan" tarkoittamaan "ainoa poika, joka on kanssasi", sillä Isma'ilin äiti oli ottanut poikansa mukaansa Mekkaan. Mutta tämä on vääristelyä ja muuntelua, sillä sanoja "ainoa poika" ei voida käyttää, jos oli myös toinen poika. Lisäksi esikoispojalla on erityinen asema, jota ei jaeta muiden lasten kanssa, joten käsky uhrata hänet on erinomainen koetus."
Kuten Raamatussa, Joona tulee ison kalan nielaisemaksi (jae 142). Kala sylkäisee hänet rannalle (145) ja hän saarnaa sadalletuhannelle ihmiselle (jae 147), ja he uskovat, jolloin Allah myönsi "heille armonaikaa" (jae 148). Raamatussa he "kääntyivät pahoilta teiltään", mutta tässä "tulivat uskoon", mikä on Koraanissa kaikkein tärkein teko: Allahin ilmoituksen uskominen.
Joonan tarinasta siirrytään sitten sujuvasti jakeissa 149-182 polemiikkiin pakana-arabeja vastaan, jotka palvoivat Allahin tyttäriä. Allah käskee profeettaansa kysymään heiltä ajattelevatko he todella, että Allahilla on tyttäriä, vaikka heillä itsellään on poikia? (jae 149) - sillä kaikkihan tietävät, että pojat ovat parempia kuin tyttäret, ja niinpä tässä halvennettaisiin Allahia. Ne jotka sanovat Allahin hankkineen lapsia ovat valehtelijoita (jae 152). Sellaisien väitteiden esittäjien pitää esittää todisteet kirjoituksista (jae 157). Ne joita palvotaan Allahin rinnalla, ovat todellisuudessa voimattomia (jakeet 161-163). Mutta ne jotka rivistöinä marssivat (hieno runollinen takauma) julistavat Allahin kunniaa (jakeet 164-166). Allahin sotajoukot ovat voitokkaita (jae 173) - kuten Tafsir al-Jalalayn selittää: "totisesti meidän joukkomme, uskovaiset nimittäin, saavat voiton uskottomista varmoilla todisteilla ja avulla, jonka saavat tässä maailmassa heitä vastaan. Ja jos jotkut uskovaiset eivät olekaan voitokkaita heitä vastaan tässä maailmassa, niin he saavat voiton Tuonpuoleisessa."
Blogging the Qur’an: Sura 37, “The Ranks”
Rivistöjen suura
Joona Raamatussa
Iisakin uhraus Raamatussa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti